#samobiznis

Marketing trendovi za 2024 – Meltwater

Piše:

Kraj svake godine je vrijeme u kojem se svode računi, analiziraju postignuti rezultati u protekloj godini i vrijeme kada obično pravimo neke vlastite planove za narednu godinu. Ja prije svog planiranja svake naredne godine, pokušavam da se informišem o nekim trendovima i smjernicama, za koje većina respektabilnih autora smatra da bi mogli biti važni u godini pred nama. Pošto se ja najviše bavim marketingom i stvarima koje imaju veze sa tom oblasti, donosim vam zanimljiva predviđanja najznačajnijih trendova u marketingu koji se očekuju da budu pod svjetlima reflektora u narednoj godini. Ovaj tekst je kombinacija prevoda i moje slobodne interpretacije izvještaja kojeg je pripremio Meltwater.

Moto koji će važiti za 2024-u godinu u marketingu je ‘promišljaj kreativno‘. – Meltwater Marketing Trends 2024

Moto koji će važiti za 2024-u godinu je ‘promišljaj kreativno‘. Možda sa nekim navedenim trendovima u ovom izvještaju nisam saglasan ili ne mislim da će biti toliko značajni barem za tržište Bosne i Hercegovine, ipak smatram da je ovaj moto sigurno odgovarajući. Samo kreativni marketari, a samim tim i pojedinci i biznisi koji primjene kreativne strategije će biti ti koji će imati uspješnu narednu godinu. Ukoliko želite pročitati nešto o kreativnosti, svakako predlažem da pročitate naš članak i preporuku za knjigu „Kreativnost“ John Cleese-a

U nastavku donosim pregled 15 marketing trendova koje Meltwater izdvaja u svojoj ovogodišnjoj publikaciji: 2024  Marketing Trends.

1.) Value based marketing 

Statistika pokazuje konstantno da potrošači, posebno Gen Z i Millennials-i, su u velikoj mjeri privučeni brendovima koji nemaju samo kvalitetan proizvod nego utemeljuju i vrijednosti kao što su: samoodrživost, društvena odgovornost i inkluzivnost. Potrošači su u potrazi za svrsishodnom povezanošću sa brendovima koje podržavaju, cijeneći etičke prakse i osjećaj svrhe više od same transakcije. Brendovi su pod pritiskom da nešto urade po ovim pitanjima, a ne samo da u formi pustih riječi i objava na društvenim mrežama podrže neke od ovih vrijednosti.

2.) Usluživanje kupaca na društvenim mrežama

Usluživanje klijenata/kupaca na društvenim mrežama će ostati prisutno i u 2024-oj godini, ali će sve više organizacija morati diverzificirati kanale preko kojih pružaju svoje usluge. Platforma X, prethodno poznat kao Twitter, je već odavno bila platforma preko koje su se pružale servisne usluge kupcima, ali neke velike kompanije mijenjaju svoj pristup istoj. U posljednje dvije godine, PlayStation, Netflix, Apple i Air France su prestale pružati korisničku podršku na X platformi. U narednoj godini kompanije i organizacije će morati uraditi reviziju i učinke svih društvenih platformi, kako bi identifikovale one na kojima se nalaze njihovi potrošači i kako bi tu unaprijedili svoje prisustvo i usluge kupcima u odnosu na svoje konkurente.

3.) Interna komunikacija

Organizacije širom svijeta još uvijek se prilagođavaju post-COVID radnim mjestima. Neke od kompanija su usvojile rad od kuće, neke su se vratile u urede, a mnoge su se odlučile za hibridna radna mjesta između ove dvije opcije. Sa ovim novim standardima radnog mjesta, interna komunikacija postaje sve više važna. Kao prvo, ona poboljšava odnose među uposlenima. Dovođenje sviju na istu stranicu olakšava saradnju među uposlenicima, te fokusiranja na njihove individualne projekte i inicijative. Kao drugo, interne komunikacije poboljšavaju privrženost radnika kompaniji. Uravnotežen protok informacija pomaže uposlenicima da se nose sa krizama, prilagode promjenama, i ostanu u toku sa vodstvom i sveukupnom misijom kompanije. Efikasni procesi rada, prilagođen sadržaj i kvantitativna upotreba podataka je ključan element efektivnih internih komunikacijskih programa. Sa sve većim trendom internih komunikacija u 2024 godini, očekujte sve više pitanja koja će se pojaviti, o uključivanju umjetne inteligencije (UI). Potreba za više sadržaja prilagođenog različitoj publici će primorati mnoge odjele interne komunikacije da počnu istraživati kako da urade više, sa manje napora. 

4.) Social commerce 

25.9% korisnika društvenih mreža u dobi 16-64 kaže da koriste društvene mreže da “pronađu nešto za kupovinu”.

U svijetu e-commerce-a, integracija društvenih mreža i online kupovine, poznata kao “social commerce”, briše linije između social interakcije i komercijalne transakcije. Dok social commerce predstavlja značajnu promjenu u načinu kako kupci otkrivaju, stupaju u kontakt i kupuju proizvode, njegova niska usvajanja na zapadnom tržištu dovode do tzv. start-stop momentuma kada se radi o uvođenju ovih novih načina pomoću kojih brendovi mogu iskoristiti prednosti. Od 2022 godine, 84% korisnika u Kini je kupovalo preko društvenih mreža, a svega 36% u Americi. Predviđa se da će globalna social commerce prodaja porasti na 2.9 milijardi do 2026. Također 25.9% korisnika društvenih mreža u dobi 16-64 kaže da koriste društvene mreže da “pronađu nešto za kupovinu”, što dovodi do zaključka da će ove platforme i social commerce porasti u svojoj popularnosti u nadolazećim godinama. TikTok je bez ikakve sumnje ovdje najveći igrač, koji je napravio značajne nadogradnje uvođenjem “Shop” tab-a na svojoj home screen gornjoj navigaciji i širenjem svojih Shopify integracija koje marketarima daju više uvida u aktivnosti kupaca. 

5.) Brendirani podcasti 

20% Internet korisnika provodi vrijeme slušajući podcaste svake sedmice sa prosječnim vremenom slušanja 51 minutu dnevno. – Digital 2023: October Global Statshot Report

Poslušajte ovo marketari. Brendirani podcasti će preuzeti vaše feed-ove u 2024-oj godini, tako da je vrijeme da se posvetite audio strani vašeg brend identiteta. Prema izvještaju ‘Digital 2023: October Global Statshot Report’, 20% Internet korisnika provodi vrijeme slušajući podcaste svake sedmice sa prosječnim vremenom slušanja 51 minutu dnevno. Svo to vrijeme je prilika da kupci čuju i otkriju vaš brend dok se voze, treniraju, obavljaju kućne poslove, ili nešto drugo.Brendovi već ulaze u podcaste kroz predstavljanje od voditelja do klasičnog oglašavanja. Ulaganje u oglašavanje u podcastima je u porastu globalno, a posebno u Americi, kako raste i broj slušalaca. Poput influenser marketinga, oglašavanje u podcastima ima visoku rezonancu među angažiranom publikom. U 2024-oj, sve više marketara ulazi u svijet podcasta. Ukoliko ste i vi jedan od njih, potrudite se da to uradite sa namjerom i jasnom mapom kako vaš audio sadržaj podržava vaše poslovne ciljeve. Postavite jasna očekivanja i KPI-eve za brendirani audio program; pobrinite se da imate odgovarajuće alate, kapacitete i znanje da kreirate sadržaj sa svrhom; koristite prikupljene podatke o svojoj publici koji će vam pomoći u procesu kreiranja željenog sadržaja. 

6.) Influenser marketing

U 2024-oj godini 25% kompanija planira povećati svoj marketing budžet za influenser marketing.

U dinamičnom svijetu digitalnog marketinga, vjerovatno ni jedan trend nije bio tako fascinantan za pratiti kao što je to praksa korištenja influensera na društvenim mrežama za izgradnju publike, poticanje prodaje, najavljivanja novih proizvoda i ostalog sadržaja. Influenser marketing je evolvirao u sofisticiranu industruju i potentnu snagu koja se proširila izvan izvornih korjena. Dok su se možda influenserske objave počele pojavljivati u začecima mode, lifestyle-a i beauty-a, danas influenseri obuhvataju širok i robustan ekosistem, kao snažni agenti promjne i utjecaja na brojne industrije. U proteklih nekoliko godina, ulaganje u influenser marketing je prevazišlo tradicionalno oglašavanje. To pokazuje da je sve više biznisa ovaj vid marketinga počelo shvatati ozbiljnijima, i na sve načine ga nastoje uključiti u svoje marketing mikseve sve više. U 2024-oj godini 25% kompanija planira povećati svoj marketing budžet za influenser marketing. U 2024-oj, marketeri će se morati pobrinuti da pronađu savršeno influenser partnerstvo: osobu koja oslikava vrijednost vašeg brenda i ima uticaj na vašu ciljnu publiku.

7.) Vlastite brend zajednice 

Društvene mreže nude snažan način brendovima da dosegnu svoju publiku bez da se moraju oslanjati na skupe tradicionalne medije. Međutim, šta se dešava kada društvene mreže i mediji ne pružaju konzistentnost i stabilnost od kojih biznisi zavise? Posljednjih nekoliko godina, vidjeli smo šta se može desiti kada se društvene mreže posvađaju sa nacionalnim vladama ili bivaju preuzete od novih vlasnika sa velikim idejama, i tako iznenada, ta platforma više nije dobar odabir za vaš brend. Godine uložene u izgradnju zajednice nestane preko noći. To je neizbježan problem kada se oslanjate na platforme kojim upravljaju druga lica. Sigurno, Meta i YouTube se čine kao mreže bez kojih se ne može, međutim, dugoročno povjeravanje vaše brend zajednice nekoj drugoj kompaniji će uvijek nositi određeni rizik. To također znači da će vaš brend zavisiti od sadržajnih politika svake platforme, na koje vi imate veoma malo utjecaja i kontrole. 

Kako ovaj problem sve više dolazi pod svjetla reflektora u 2023-oj godini, čini se da će brojni marketari razmotriti alternativni pristup: izgradnja zajednice oko sadržaja i resursa vlastite web stranice. To ne znači prestanak korištenja kanala društvenih mreža, međutim predstavlja centralno mjesto za vašu zajednicu brenda gdje imate čvrstu kontrolu. Vlastita zajednica pruža vam direktnu liniju komunikacije do vaše publike, koja ne zavisi od društvenih mreža i platformi, tako da ste oslobođeni svih ograničenja tih kanala komunikacije. Također, one su odličan način za prikupljanje povratnih informacija od kupaca i podataka, jer je platforma potpuno vaša i možete pribaviti podatke koje želite. Međutim to nije tako lako, jer postavlja se pitanje zašto bi neko bio korisnik vaše platforme umjesto društvenih mreža. Rješavanje ovog problema je u tome da se klijentima ponudi neki dodatni i motivirajući sadržaj, kako bi pristupili vašoj brend zajednici i platformi. Sadržaj ili benefit koji nije moguće pronaći nigdje drugo.

8.) Microblogging

Krajem oktobra 2022, Elon Musk je završio sa akvizicijom Twitter. Od tada, došlo je do mnogo promjena (ne samo rebrendiranja u X) i do nastanka novih microblogging mjesta kojima je Twitter dominirao tako dugo. Meta je lansirala Threads, Jack Dorsey je lansirao Bluesky, Substack je pokrenuo Notes, Pebble je lansiran i nestao, dok je Mastodon tiho podsjetio sviju da je on tu prisutan još od 2016. Twitter je oduvijek bio odlično mjesto da se otkrivaju i diskutuju stvari koje se trenutno dešavaju u svijetu, bilo to dijeljenje trenutnih dešavanja u stvarnom vremenu događaja, uživo tweet-ovanje velikih kulturnih dešavanja, ili jednostavno pregledanje posljednjih mimova. Do sada, ni jedna alternativa nije uspjela da postigne to, i nije ni jasno da li neko od njih to i želi. Postavlja se pitanje koja od novo izranjajućih microblogging platformi je vrijedna za fokusiranje vaših resursa? Poput ranih dana društvenih mreža, moramo se vratiti procesu opreznog eksperimentisanja, pokušavajući da otkrijemo kako koristiti i da li uopšte koristiti neku od ovih platformi za marketing.

9.) UI u marketingu 

Marketeri neće biti zamijenjeni UI. Marketari koji ne koriste UI će biti zamijenjeni marketarima koji koriste UI.” – Guillaume Decugis, Meltwater, Head of Consumer Insights

Umjetna inteligencija (UI) nije nešto što će revolucinarno promjeniti marketing u nekom budućem vremenu. Ona to čini već sada! Pogledajte okolo, i primjetit ćete sve više marketara koji koriste UI dnevno na načine koji nisu postojali prije svega nekoliko godina. Neki od tih načina prema Salesforce istraživanju su: kreiranje osnovnog sadržaja, pisanje copy-a, pronalaženje inspiracije, analiziranje tržišnih podataka i generisanje fotografija. Sa uštedom vremena na tim zadacima, marketari preusmjeravaju svoj fokus na strateške funkcije, kao što su kampanje segmentiranja publike i mapiranja efikasne putanje kupca. S ciljem pronalaženja konkurentske prednosti. Više od 70% ispitanika planira trenirati svoje osoblje za efikasnu i odgovornu upotrebu UI za marketing. Prema CNBC/SurveyMonkey anketi 45% marketing i oglašivačkih profesionalaca se plaši da će ih UI tehnologija zamijeniti. Ono što će biti važno u 2024-oj godini po ovom pitanju za sve marketare najbolje je sažeto u izjavi Guillaume Decugis-a, Meltwater-ov Head of Consumer Insights: “Marketeri neće biti zamijenjeni UI. Marketari koji ne koriste UI će biti zamijenjeni marketarima koji koriste UI.

10.) Plaćanje za korištenje društvenih mreža  

Trenutno, brendovi troše 33% svog oglašivačkog budžeta na društvenim mrežama — što je 23% YoY povećanje.

U 2023 godini mnoge društvene mreže su integrisale sve više plaćeni model korištenja njihovih usluga. Neke iz razloga verifikacije svojih korisnika, drugi zbog nadomješćivanja izgubljenih prihoda. Veliko pitanje je: da li će korisnici stvarno željeti plaćati korištenje? Mali dio njih već plaća, ali to će sada biti velika borba za te platforme u njihovim nastojanjima da korisnici počnu plaćati usluge koje su bile besplatne već decenijama. Napuštanje tradicionalnog modela podržanog i finansiranog oglašavanjem, označava prepoznavanje promjena u dinamici korisničkih očekivanja, zabrinutosti o privatnosti podataka, navikama korištenja sadržaja i potreba za prihodima izvan samog oglašavanja. Sve te promjene mogu uveliko utjecati gdje i kako će svoj novac trošiti brendovi na društvenim mrežama. Trenutno, brendovi troše 33% svog oglašivačkog budžeta na društvenim mrežama — što je 23% YoY povećanje. 

11.) Ekonomija kreatora 

Da ne bude zablude: Ovo je svijet kreatora sadržaja u kojem trenutno živimo. Društvene mreže su sve manje “dijeljenje statusa” što su nekada bile (RIP generaciji Myspace). Korisnici sada pristupaju postovima kroz unaprijeđenu vizuru “kreiranja sadržaja.” Sve to iz dobrog razloga. Rastom svijeta kreatorske ekonomije, influenser marketinga, affiliate marketinga, i svih drugih načina koji omogućavaju da se što više kreatora uključi u akciju. Društvene mreže su to prepoznale. Kreiranje sadržaja i angažman korisnika su ključni pokretači koji zadržavaju korisnika u aplikacijama; brojke koje znače da će više marketing novca pristizati u njihovu kasu. Ovim se mijenja i stil dijeljenja sadržaja i preferencija korisnika na platformama, tako da se platforme trebaju tome prilagoditi. Nagrađivanje najboljih kreatora kao inicijativa da se potakne angažman nije ništa novo, ali je i dalje metoda koja je snažna, sa sve više načina na koji kreatori mogu zaraditi kroz monetiziranje i kompenzaciju (prihodi od sadržaja, učešće u prihodu ili na osnovu broja pregleda oglasa).

12.) Vizualno pretraživanje

Instagram i TikTok sekcija komentara je preplavljena brojnim varijacijama istog pitanja: “Gdje si to nabavio/la?” Sa bezbrojnim online kupovnim izborima, naši online i offline svijet se pretvorio u jedan veliki trgovački centar. Iz tog razloga kupci imaju veća očekivanja nego ikada prije u želji da mogu kupovati tačno one stvari koje vide u bilo kojem kontekstu, bilo to da se proizvod nalazi u rukama njihovog omiljenog influensera ili da ih nosi neki potpuni stranac na ulici. Posljednja unapređenja platformi sa vizuelnim pretraživačima odgovaraju na tu potrebu potrošača i mijenjaju način na koji prosječan kupac danas kupuje online. Amazon je unaprijedio svoj pretraživač da koristi fotografije i tekst u kombinaciji, kao i opciju “prikaži u prostoru”, TikTok Shop je počeo sa testiranjem vizuelnih pretraga, Poshmark je lansirao Posh Lens, Zenni Optical je lansirao vizuelnu pretragu i alat za preporuku, a Microsoft je lansirao vizualno pretraživanje u Bing Chat-u. Oni su se pridružili kompanijama koje su omogućili vizuelnu pretragu poput Pinterest, ASOS i Google-a, čiji Chrome preglednik na iOS-u omogućava pretraživanje kamerom svojom Google Lens integracijom. 

Oni brendovi koji imaju jedinstveni izgled će imati više šanse da budu prepoznati od pretraživačkih alata i manje će biti preusmjeravani na konkurente koji sliče jedni drugima.

Gledajući unaprijed, veliki broj marketara će morati prilagoditi svoje strategije i output-e da ostanu u toku sa ovim trendom. Mnogi će zbog porasta vizuelnog pretraživanja morati više da se upoznaju sa vizuelnom SEO optimizacijom. Također, morat će se fokusirati da njihovo vizualno iskustvo kupaca bude ugodno. Na kraju, kako vizualne pretrage postaju standard pretraživanja, vizualno prepoznatljivi brendovi će imati prednosti za rast. Oni brendovi koji imaju jedinstveni izgled će imati više šanse da budu prepoznati od pretraživačkih alata i manje će biti preusmjeravani na konkurente koji sliče jedni drugima.

13.) Kupac na prvom mjestu

Ponašanje potrošača i preferencije nikada ne prestaju da se mijenjaju, i dinamika, međusobna povezanost i priroda društvenih medija samo doprinosi ubrzanju tih promjena. Formiranje stvarne slike vašeg kupca je meta koja se konstantno kreće za svakog marketara, a stare metode poput demografije i nisu tako korisne u modernom svijetu. Stvaranje klastera kupaca baziranih na stvarima poput godina, geografije ili edukacijskog nivoa, čini se potpuno beskorisnim alatom u vremenu kada imamo pristup mnogo bogatijim podacima, i mnogo snažnijim alatima koji nam pomažu u tome da saznamo šta nam svi ti podaci mogu reći. Iako bi svaka godina trebala biti godina kupca, 2024 je godina u kojoj je UI i data science dosegla tačku u kojoj više ne može biti izgovora za biznise da nemaju duboko, sofisticirano shvatanje svojih klijenata. Sada možemo pristupiti tako velikom broju podataka o našim klijentima: kako se ponašaju online, kako donose kupovne odluke, kako međusobno komuniciraju u online prostoru, koje medije koriste i koje influensere prate.

Brendovi koji koriste data-driven marketing mogu povećati efikasnost marketinga 10% do 20%. – McKinsey & Company

Međutim u izvještaju iz 2016, Forrester Consulting tvrdi da između 60% i 73% ukupnih podataka unutar preduzeća ostaje nekorišteno od analitičara. Dok su se te brojke značajno unaprijedile od tada, izvjesno je da još uvijek postoje biznisi koji još uvijek nisu pronašli svu vrijednost koju ovi podaci mogu donijeti. Nedavni izvještaj McKinsey & Company je pokazao da brendovi koji koriste data-driven marketing mogu povećati efikasnost marketinga 10% do 20%. Uz razvoj svih UI alata koji omogućavaju bržu i efikasniju analizu sve više dostupnih podataka, koje u prvom redu prikupljamo kroz e-commerce kupovine, možemo ove podatke staviti u funkciju i postizanja željenih ciljeva. UI nam može pomoći da razumijemo ko su naši kupci, šta je njima važno, kako da im pristupimo, sa nevjerovatnom detaljnošću i preciznošću.

14.) Evolucija UI 

Možda je malo rano govoriti o sazrijevanju UI, ali tehnologija se definitivno razvila dosta u ovoj godini i naišla na velik nivo prihvaćenosti u svijetu biznisa. Meltwater-ovo istraživanje je pokazalo da se u 2023-oj godini povećao broj diskusija na temu UI chatbot-ova na društvenim mrežama za 440% u poređenju sa prethodnom godinom, što je dovoljan pokazatelj da se ova tehnologija sve više povećava u svijesti publike. Također su primjetili da ChatGPT dominira ovim diskusijama, iako se povećava broj konkurenata u ovoj oblasti. Generativna UI je već sada integrisana u brojne potrošačke i biznis aplikacije i njihov output se već sada značajno poboljšao. Korištenje UI za pisanje copy-a ili generisanje fotografija je samo početak, a već sada vidimo kako ova tehnologija može uraditi puno više stvari za nas. U nedavnom intervju-u, DeepMind co-founder, Mustafa Suleyman, je opisao narednu fazu UI da bude interaktivna, što će dovesti do toga da će botovi biti u mogućnosti obavljati zadatke pozivanja drugih software-a i čak i drugih ljudi po potrebi. U 2024-oj, očekujte eksploziju novih i boljih UI alata, kao i pritiska da se koriste na što bolji način, ali nemojte se plašiti da odvojite vrijeme i usvojite tehnologiju tamo gdje ona istinski pruža dodatnu vrijednost. 

15.) Upravljanje UI

Kako UI postaje sve moćnija i prodornija, vlade širom svijeta nastoje da ubrzaju načine na koje će se ova tehnologija regulisati. Postoji široki konsenzus da UI se razvija veoma brzo i predstavlja rizike koji se slabo razumiju.  Društvene mreže predstavljaju relativno skoriji historijski primjer nove tehnologije sa kojom se legislativa teško borila u regulisanju u samom početku. Međutim zbog svoje nepredvidivosti i složenog načina rada, koja je teška za razumijevanje i ekspertima iz ove oblasti, postavlja se pitanje na koji način omogućiti neštetnu i korisnu upotrebu ove tehnologije u svim oblastima, pa tako i u marketingu. Svi ti rizici dovode do snažnog upliva vlada i regulatora, koji nastoje ograničiti i regulisati pitanje primjene ove tehnologije, tako da će i marketari morati pratiti i biti u toku sa svim regulacijama koje će se odnositi na upotrebu UI alata u marketing svrhe.

Pišite nam svoje komentare na ove trendove, kako vi razmišljate o predočenim trendovima i za koje trendove smatrate da bi mogli obilježiti 2024 godinu. Radujemo se da čujemo i vaša mišljenja.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *