Kako su izgledali reklamni oglasi sponzora Olimpijskih igara u Sarajevu 1984 godine?
Piše:
Danas se obilježava 40 godišnjica od održavanja XIV. Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu. Listajući enciklopediju Zimskih olimpijskih igara pod nazivom „Olimpijske staze“ u izdanju sarajevskog „Oslobođenja“ i slovenačkog „Dela“ naišao sam na nekoliko zanimljivih print oglasa tadašnjih sponzora ove najveće globalne sportske manifestacije.
Kao neko ko se profesionalno bavi marketingom, bilo mi je veoma zanimljivo vidjeti na koji način su tadašnje kompanije koristile sponzorstvo kao alat marketinga i na koji način su kreirali svoje oglasne poruke i vizuale.
U sklopu fotogralerije ovog članka prikazani su print reklamni oglasi brendova i kompanija: Borovo, Droga Portorož, UPI „Kondita“ OOUR Zora, Alpina, Privredne banke Sarajevo, Croatia – tvornice baterija, Lek Ljubljana, UNIS-a, Fabrike duhana Sarajevo i Sarajevo osiguranja.









Zanimljivosti o sponzorstvima Olimpijskih igara u Sarajevu
U sklopu digitalnog izdanja Međunarodnog olimpijskog komiteta (MOK-a) pod nazivom: „Olympic Marketing Fact File – 2023 EDITION“ pronašao sam i ove zanimljive podatke vezane za marketing i sponzorske efekte Olimpijskih igara u Sarajevu 1984 godine:
Organizacioni komitet Olimpijskih igara je potpisao ukupno 447 stranih i domaćih sponzorskih ugovora, a igre su emitovane u 100 zemalja/teritorija širom planete, što je donijelo procijenjeni prihod od prodaje TV prava za emitovanje u vrijednosti 103 miliona američkih dolara.
Prema podacima koje sam pronašao u publikaciji: „Sports Sponsorship Global Market Report 2024“ globalno tržište sportskih sponzorstava je naglo raslo u proteklim godinama, i predviđa se da će sa 63,74 milijarde dolara u 2023 godini porasti na 67,56 milijardi u 2024 godini.


Svi ovi brojevi jasno ukazuju zašto su sportska sponzorstva izuzetno važan alat svakom marketaru i zašto velikih sportskih manifestacija ne bi bilo da nije i velikih kompanija i brendova koji finansijski potpomažu organizaciju tih događaja.
Razlozi za donošenje odluka o sponzorstvima
Neki od najčešćih razloga za donošenje odluka o sponzorstvima marketara po Philip Kotler-u i Kevin Lane Keller-u koje navode u svojoj knjizi „Marketing Management 12e“ su:
- Identifikacija sa određenim target tržištima ili životnim stilom
- Povećanje svijesti o kompaniji i imena proizvoda i/ili usluge
- Kreiranje ili osnaživanje potrošačke percepcije ključne slike brenda i asocijacija na brend
- Osnaživanje korporativnog imidža
- Kreiranje iskustava i evociranje osjećaja
- Iskazivanje posvećenosti društvu ili socijalnim tematikama
- Zabava za ključne klijente i nagrada ključnim uposlenicima
- Omogućavanje merchandising-a i promotivnih prilika.
Metrike mjerenja uspješnosti sponzorstava
Neki od ključnih metrika za mjerenje uspješnosti sponzorstava su: broj prikazivanja/insertacija brenda (na lokacijama sponzorisanog događaja, spominjanje na društvenim mrežama, PR objave i sl.), broj novih klijenata koji su generisani kroz sponzorsku aktivnost, broj i kvaliteta generisanih potencijalnih klijenata kroz sponzororstvo, ostvarena prodaja na lokacijama ili broj registrovanih potencijalnih klijenata, Click-through rate (CTR), e-mail open rate, broj posjeta web stranici, broj interakcija na društvenim mrežama, povratne informacije i komentari kupaca, vrijednost medijskih objava, pokrivenost i učešće u medijskom oglašavanju (TV, radio, OOH, digital) i druge relevantne marketing metrike. Povrat investicije sponzorstva ogleda se u kumulativnom pregledu svih ostvarenih prihoda i koristi za vašu kompaniju i brend, naspram svih troškova nastalih u realizaciji sprovedenog sponzorstva.
Jedan od efekata sponzorstava, koje današnji marketari veoma često zanemaruju ili mu ne pridaju veliku pažnju, jeste i ovaj emotivni dio. Posebne emocije koje se javljaju kod potrošača kao posljedica evociranja pozitivnih i lijepih uspomena na neka davna i ljepša vremena koja se pripisuju sponzorisanom događaju i tako prenose na brend i proizvod iz tog perioda.
Bilo bi zanimljivo doživjeti i vidjeti koje bi to današnje domaće firme/brendovi i na koje načine bi osmislile svoje sponzorske aktivnosti i oglasne poruke i nastupe, ukoliko bi Sarajevo opet imalo priliku organizovati jednu ovako značajnu globalnu sportsku manifestaciju. Trenutno o tome možemo samo maštati. Međutim, sve počinje od ideje. Zato dozvolite sebi da maštamo i time možda potaknemo neke buduće generacijske inicijative i projekte, na koje ćemo svi opet biti ponosni, kao što smo danas na četrdesetu godišnjicu ZOI-a 84.